Any 6
Frederic Amat
ESCLAT
El Frederic Amat, els avantpassats del qual tenen arrels aquí a La Pobla de Cérvoles i van ser els creadors de l’Enciclopèdia Espasa, va crear “Esclat”, una instal·lació que vol vestir la pedra de llum, un esquitx de punts ceràmics que es fonen amb el paisatge i il·luminen les roques. Un homenatge íntim a la seva mare Pilar Noguera Espasa a qui mai va conèixer perquè morí només 5 mesos després de donar a llum.
“Vaig arribar a un revolt a on em varen imantar cinc grans rocs i una balma que, com una gran llengua de pedra, sobresortia en el camí convidant a deixar en la seva cavitat dessota un testimoni artístic quasi amagat i generador d’una estelada com un miler de punts ceràmics. Un esclat que esquitxa de reflexions i vesteix de llum la pedra nua.”
“Em cal afegir la meva singular aproximació amb aquest indret de la Pobla de Cérvoles a on un dia, a mitjans del segle XIX, el meu besavi Josep Espasa Anguera va emigrar, amb el seu germà Pau, cap a Barcelona per a sobreviure d’aquesta eixuta terra. L’any 1858 va trobar feina com a repartidor d’edicions de novel·les i històries en fascicles que en aquella època foren de gran demanda (…) dos anys més tard, a l’edat de vint-i-un, obrir l’editorial Espasa que temps després editaria la primera enciclopèdia en llengua castellana: “Enciclopedia Universal Europeo Americana”, coneguda com a “Enciclopèdia Espasa”.
Frederic Amat
Frederic Amat
BARCELONA 1952
Pintor el treball del qual desafia una única forma de categorització. La seva obra ha estat exposada i publicada a tot el món. La seva concepció oberta de la pintura l’ha portat a integrar en el seu treball creatiu múltiples llenguatges artístics.
Ha realitzat escenografies per a la dansa i el teatre a partir de textos de García Lorca, Beckett, Juan Goytisolo, Koltès, i Octavio Paz. Així mateix ha dirigit i conformat els espais escènics de l’òpera El viatge a Simorgh de Sánchez Verdú i dels oratoris Oedipus Rex de Stravinsky / Cocteau i Maddalena ai piedi di Crist de Caldara. També ha il•lustrat diverses obres literàries com Les Mil i Una Nits o L’Odissea.
En les seves intervencions en espais arquitectònics ha desenvolupat projectes que combinen pintura, escultura i ceràmica: El Mural de les Olles, Villanurbs, Pluja de Sang o Mur d’Ulls. En la mateixa direcció plural ha estès la pintura a l’àmbit de la cinematografia en pel·lícules com Viatge a la lluna, Foc al càntir, L’Udol, Danse noire i Deu Dits.